Program przedszkolnej edukacji antytytoniowej ,,Czyste powietrze wokół nas"
Szanowni Rodzice!
Program ,,Czyste powietrze wokół nas" od wielu lat jest ważnym elementem edukacji antytytoniowej umożliwiającym wykształcenie u dzieci umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy.
Czyste powietrze pełni istotną rolę w codziennym życiu człowieka.
Program składał się z pięciu zajęć:
1. Wycieczka - podczas której dzieci obserwowały różne źródła dymu.
2. Co i dlaczego dymi? - dzieci opowiadały o różnych źródłach dymu, przyczynach wydobywania się dymów.
3. Jak się czuję, kiedy dymi papieros? - dzieci dowiedziały się o szkodliwości dymu tytoniowego.
4. Co się dzieje, gdy ludzie palą papierosy? - dzieci dowiedziały się o skutkach palenia tytoniu i o szkodliwości biernej ekspozycji na dym tytoniowy.
5. Jak unikać dymu tytoniowego? - dzieci dowiedziały się, w jakich miejscach mogą być narażone na dym tytoniowy i jak w takiej sytuacji mogą się zachować.
Zdrowie naszych dzieci jest dla każdego z nas najważniejszą sprawą.
W programie zastosowano następujące metody aktywizujące:
- umożliwiające wchodzenie w rolę - zabawa w pociąg; zabawa w kwiatki; ćwiczenia respiracyjne (oddychanie w różnych, zdrowych miejscach), nauka piosenki - piosenki o Dinku,
- kształtujące umiejętności wyszukiwania informacji, analizowania i rozwiązywania problemów - wycieczka - rozpoznawanie źródeł dymu, ,,burza mózgów" - ustalenie źródeł i przyczyn dymi,
- kształtujące umiejętności właściwego rozumienia i interpretacji terminów i symboli - odszukiwanie tabliczek z zakazem palenia, projektowanie znaczków ,,Nie pal przy mnie",
- kształtujące umiejętności komunikowania się, współpracy i odpowiedzialności - praca w małych grupach.
Pamiętajcie, aby:
• pokazać dobry przykład swoich zachowaniem,
• spędzać z dzieckiem dużo czasu - jednak nie ilość a jakość się liczy!,
• umieć słuchać uważnie tego, co ma do powiedzenia dziecko,
• rozmawiać z dzieckiem o świecie, nawet na trudne tematy,
• ustalać ścisłe reguły dotyczące palenia i picia w domu,
• prowadzić wraz z dzieckiem ocenę tego, co oferują media, ponieważ środki masowego przekazu (reklamy, filmy) są dla dzieci głównym źródłem informacji na temat picia alkoholu, palenia papierosów i używania narkotyków,
• pomagać dzieciom w kształtowaniu pozytywnego wizerunku własnej osoby poprzez zachęcanie do pracy nad sobą oraz unikanie porównywania ich z innymi. Negatywne wyobrażenie o sobie sprzyja używaniu środków psychoaktywnych, pozytywny stosunek do własnej osoby uodparnia na presję społeczną,
• zachęcać dziecko do aktywnego i twórczego spędzania wolnego czasu.